Bizi takip edin!

EĞİTİM

Defne yaprağı, ada çayı ve biberiyeden plastik ürettiler

Balıkesir Albay Cafer-Nuran Oğuz Anadolu Lisesi öğrencileri Zeynep Çay ve Reyyan Kabasakal hazırladıkları TUBİTAK Projesi kapsamında defneyaprağı, adaçayı ve biberiye bitkilerinden biyobozunur plastik üretmeyi başardı.

Biyobozunur plastiğin çevreye ve insan sağlığına hiçbir olumsuz etkisinin olmadığını belirten öğrenciler ayrıca elde ettikleri ürünün dezenfeksiyon sıvısı yapımında kullanılabilirliğini de incelediklerini ifade ettiler.
50’nci TÜBİTAK Liselerarası Proje Yarışmasına hazırladıkları “Aromatik Bitkilerin Biyobozunur Plastik ve Dezenfektasyon Sıvısı Yapımında Kullanabilirliğinin İncelenmesi” projesiyle Biyoloji Öğretmeni Sumru Karpat danışmanlığında katılan 10’uncu sınıf öğrencisi Zeynep Çay ve Reyyan Kabasakal, Bursa Bölge Sergisine davet edildi.

Zeynep Çay: “Zararlı ürünlerden kurtulmak istedik” 

“Aromatik Bitkilerin Biyobozunur Plastik ve Dezenfektasyon Sıvısı Yapımında Kullanabilirliğinin İncelenmesi” projesini hayata geçiren okul öğrencileri Zeynep Çay, proje ile ilgili yaptıkları bilgilendirmede, “İnsan sağlığı açısından günlük hayatımızda plastik ürünlere çok fazla yer veriyoruz ve bu plastik ürünlerin birçoğunun zararlarını bilmiyoruz. Bu nedenle insan ve çevre sağlığına zarar veren kimyasal plastikler hayatımızı çok fazla olumsuz etkilediği için biz de bu projeyle ilgili çalışma yapmayı amaçladık. Mesela denize attığımız bir plastik ürün içerisindeki kimyasal maddeler oradaki canlılara geçiyor ve o canlıları bizde yediğimiz zaman bunun içerisindeki zararlı kimyasal maddeler direkt bize geçmiş oluyor. Bunun yanı sıra et ve et ürünleri almak için kasaba ya da marketlere gidiyoruz. Aldığımız et ürünler strech filmlere sarılıyor. Onun içerisindeki zararlı kimyasal maddeler yine aynı şekilde ete geçiyor ve oradan da insan vücuduna geçiyor. Plastik ambalajların geri dönüşümü olanaksız, atık maddeler meydana getirmesiyle insan sağlığı ve çevreye zararlar veriyor. Biz de buna çözüm yolları üretmek için plastik ambalajlar yerine biyobozunur plastik yapmayı amaçladık” diye konuştu.

Reyyan Kabasakal: “Tamamen çevreye uyumlu bir ürün oldu” 

Projede kullandıkları bitkiler hakkında da bilgiler veren Reyyan Kabasakal ise yaptığı açıklamada, “Biyobozunur plastik için defneyaprağı, adaçayı ve biberiye bitkilerini kuruttuktan sonra cihazın cam bölümüne saf su koyduk. Bu bitkilerin özütlerini çıkardıktan sonra nişasta ve gliserin ilave ederek manyetik karıştırıcıda 30 dakika 60 derece kaynattık. Böylece biyo plastik artık hazır olmuş oldu. Esnek ve gayet güçlü aromaya sahip ve yenilenebilir bir yapıda oldu. Aynı şekilde bunlar çevreye uyumlu, diğer kimyasal madde içerikli zararlı maddeler yerine bunu üretme gereğinde bulunduk. Çünkü o zararlı kimyasal maddeler insan ve çevre sağlığını olumsuz yönde etkiliyor. Biz ürettiğimiz plastiğin çevreye ve insan sağlığına zararlı olduğunu düşünmüyoruz. Çünkü bu ürün tamamen çevreyle uyumlu özelliğe sahipler” diye konuştu.

Projenin danışman öğretmeni Sumru Karpat: “Öğrencilerimizin fikirlerine destek verdik”

Projenin danışman öğretmeni Sumru Karpat da projenin hazırlanması öncesindeki çalışmalar hakkında verdiği bilgilerde şunları söyledi:
“Öğrencilerimizle birlikte TÜBİTAK 50’nci Liselerarası Proje Yarışmasında bölge sergisine davet edildik. Aynı zamanda bu okulumuz adına ilk bölge sergisi daveti olduğu için onur duyduk, çok mutlu olduk. Günümüzde artan çevre sorunları, suni ve sentetik ürünlerin insan ve çevre sağlığına verdiği zararlar hepimiz tarafından bilinmekte. Sevgili öğrencilerim de bu konudan rahatsız olmuşlar. Bu nedenle çözüm üretebilir miyiz diye düşündüklerinde zararlı kimyasal maddeler içeren plastikler yerine acaba biz tamamen doğayla uyumlu, çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyen ürünler elde edebilir miyiz diye düşünüp, araştırma yapmışlar. Ve bu proje fikirlerini benimle paylaştılar. Ben de seve seve danışmanlık yapabileceğimi, onlara yol göstereceğimi söyledim. Böylelikle biz proje fikrimize karar verip, öğrencilerimizle birlikte okulumuzdaki Biyoloji Laboratuvarında çalışmaya başladık. Çalışmaların sonunda 50’nci TÜBİTAK Liselerarası Proje Yarışmasına projemizi sunduk. Projemiz kabul edildi ve çok mutluyuz.”

Okul Müdürü Ramazan Konakbay: “İlk kez proje hazırladık” 

Okul Müdürü Ramazan Konakbay da okulun ilk kez TÜBİTAK’a proje hazırladığını ve bu projenin bölge sergisine kabul edilmesinden duyduğu memnuniyeti dile getirerek, “Okulumuzda akademik başarı endeksli çalışmalarımıza devam ederken bir yandan da bilimsel çalışmalara öğretmen arkadaşlarımız ve öğrencilerimiz zaman ayırıyorlar. Dolayısıyla 50’nci TÜBİTAK Liselerarası Proje Yarışmasına da okulumuz adına 7 projeyle 5 öğretmenimiz ve 12 öğrencimizin projeleriyle başvuru yapmıştık. Bunlardan da Bursa Bölge Sergisine Sumru Hocam, Reyyan ve Zeynep’in projesi davet edildi. Bu anlamda okulumuz adına bizler çok memnun ve mutlu olduk. Çünkü okulumuzda ilk defa böyle bir proje başvurusu yapıldı ve ilk defa da bölge sergisine davet edildi. İnşallah bundan sonra bizler Albay Cafer-Nuran Oğuz Anadolu Lisesi olarak okulumuzun çıtasını her geçen gün daha yükseltme adına gayret ve çaba içerisinde olacağız” dedi.

Yorumlar

Yorum Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

 

 

Facebook Yorumları

EĞİTİM

Binlerce çocuk, Okul Dışarıda Günü ile sınıflarını açık havaya taşıdı

Çocukların açık havada oynayarak ve deneyimleyerek geçirdikleri zamanın giderek azaldığına dikkat çekmek için dünya çapında düzenlenen Okul Dışarıda Günü, Türkiye’de bu yıl 2’nci kez kutlandı. Kutlanan adreslerden bir tanesi de 50. yıl Süheyla Artam İlkokulu oldu.

Süper Gazete / Eğitim - 23.05.2019

OMO’nun dünya çapında destekçisi olduğu, bugüne kadar 110 ülkede 6 milyon çocuğa ulaşan ve Türkiye’de Aktif Yaşam Derneği’nin hayata geçirdiği Okul Dışarıda Günü, bugün dünya ile birlikte Türkiye’de de gerçekleştirildi. Açık havada oyunla ve keşfederek öğrenmenin önemine dikkat çekmek için düzenlenen Okul Dışarıda Günü’ne ilköğretim seviyesinde dünyadan 1,7 milyon, Türkiye’den ise 650 bine yakın çocuk katıldığı belirtildi. Bu yılki etkinlikte aktivite ve oyun içerikleri dışında ilk kez çevre bilinci, geri dönüşüm ve yeniden kullanım başlıklarına da yer verildi. Böylece çocuklar kadar onlar aracılığıyla ulaşılan yetişkinlerde de çevre bilinci konusunda farkındalık oluşturulması, çocukların oynadığı alanların çevresel temizliğine dikkat çekilmesi hedeflendi.

Okul Dışarıda Günü’ne katılan okullardan 50. yıl Süheyla Artam İlkokulu’nda gerçekleştirilen etkinliğe Okul Dışarıda Günü sözcüleri olan Çocuk Gelişimi ve Erken Çocukluk Eğitimcisi ve Uluslararası Oyun Derneği (IPA) Türkiye temsilcisi Prof. Dr. Belma Tuğrul ve Dr. Yankı Yazgan’ın yanı sıra Aktif Yaşam Derneği Başkan Yardımcısı Şule Serter ve Unilever Türkiye Ev Bakım Kategorisinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Leyal Eskin Yılmaz da eşlik etti.

“Açık havanın öğrenmeye katkısı önemli” 

Okul Dışarıda Günü tüm dünyada kutlanan küresel bir kampanya olduğunu belirten Şule Serter, “2018 yılında Türkiye olarak ilk defa katıldık. Bu sene 2’ncisini düzenliyoruz. Aktif Yaşam Derneği olarak da yürütücülüğünü yapıyoruz. Kampanyanın dikkat çekmek istediği nokta; açık havada olmanın ya da dışarıda olmanın çocukların gelişimine, sosyal ve akademik başarılarına katkı sağlamanın ne kadar önemli olduğuna vurgulamak. Aynı zamanda çocukların dışarıda geçirdikleri vakitlerin çok az olduğu ve bu nedenle dışarıda daha çok vakit geçirmeleri konusunda farkındalık oluşturmak isteyen bir kampanya” dedi.

“Dışarısı, çocukların duyularına ve duygularına karşılık veriyor” 

Prof. Dr. Belma Tuğrul şöyle konuştu: “Çocuklar, öğrenen varlıklar. Meraklılar, hareketliler, keşfedici bir zihinleri var. Çocuklar iletişim kurmak ve her şeye dokunmak, sorgulamak istiyorlar ve biraz da macera arıyorlar. Bizim yanlış değimiz bazı tercihler onlar için aslında keşfetme süreci. Risk almayı seviyorlar. Belki bu onların bir şeyleri deneyip ve öğrenme istekleri ile ilgilidir. İşte dışarısı, çocuğun tüm duyularına, duygularına ve aslında hareket ihtiyacına karşılık veren bir alan oluşturuyor. Çünkü dışarıda daha fazla kontak var”.

Açık havanın öğrenmenin önemine değinen Dr. Yankı Yazgan, “4 duvar arasında da öğrenme gerçekleşebiliyor ama Okul Dışarıda Günü’nde açık havaya çıkıldığında bizim vurgulamak istediğimiz; duyuları kullanarak, deneyimleyerek, yaparak ve uygulayarak adete bir laboratuvar ortamındaymış gibi öğrenme fırsatı oluyor. Öğrenilenlerin pekişmesi ve bunun yanı sıra öğrenilenlerin nasıl kullanılacağını, odaklanma ve konsantrasyon gibi becerilerin geliştirme fırsatı oluyor. Çocuklara serbest oyun ortamı sağlandığında, açık havada onlara hareket alanı verildiğinde arkadaşlarında birlikte olmayı, ilişkileri koordine etmeyi ve sosyal müzakereyi öğreniyorlar. Arkadaşlığı da öğrenebiliyorlar” şeklinde konuştu.

“Türkiye, bu etkinlik başlar başlamaz en çok katılımcıyı veren ülkelerden bir tanesi oldu” 

Açık havada öğrenmeye verdikleri desteğe dikkat çeken Leyal Eskin Yılmaz, “OMO olarak 15 yılı aşkın süredir ”Kirlenmek Güzeldir” diyoruz. Bunu derken aslında çocuklara, öğrenmenin oyunla mümkün olduğunu, özellikle dışarıda oynamanın onların gelişimleri için çok önemli olduğunu hatırlatmaya çalışıyoruz. Sadece çocuklara değil, anne ve babalara ilham vermeye çalışıyoruz ki onlar da çocuklarını mümkün olduğu kadar dışarı çıkarsınlar. Buna yürekten inanmamızın en önemli nedeni; yaptığımız araştırmalar. 2015 yılında 10 ülkeyi geçen ve 12 binden anne ve babayla yaptığımız bir araştırma var. O araştırmanın ortaya koyduğu çarpıcı gerçekler var. Bütün dünyada aslında çocukların dışarıda vakit geçirmesi gittikçe azalan bir süre olmaya başladı. Dünyada yüzde 56 gibi bir oranda 1 saatten az dışarıda vakit geçiriliyor. Türkiye ise bu oran yüzde 61. 2012’den beri tüm dünyada aynı gün çocuklar dışarı çıkıyorlar. Bu etkinliğe şimdiye kadar 110 ülke ve 6 milyondan fazla çocuk katılmış. Türkiye’de ilk defa geçen sene başladı. Tüm dünyada OMO bu harekete destek veriyor. Türkiye, bu etkinlik başlar başlamaz en çok katılımcıyı veren ülkelerden bir tanesi oldu. Türkiye, dünya 3’üncü en fazla katılımı sağlayan ülke oldu. Bu sene farklı olarak şöyle bir şey var: Çocukların dışarıya çıkması için çevrenin temiz ve güvenli olması lazım. O yüzden bu sene etkinlik kılavuzu yaptık. Orada da çevre sevgisi, doğa aşkı ve geri dönüşüm gibi konuları öğrenecekler. Bunu oyunlar oynayarak öğrenecekler” açıklamasında bulundu.

Okumaya Devam Edin

EĞİTİM

10 bin öğrenciye satranç takımı hediye edildi

Tokat’ta, ‘Spor Tokat’ projesi kapsamında düzenlenen törenle 10 bin öğrenciye satranç takımı hediye edildi. 

Süper Gazete / Eğitim

Tokat Valiliği öncülüğünde, Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü koordinesinde yürütülen olan “Spor Tokat” projesi kapsamında Hüseyin Akbaş Spor Salonunda düzenlenen törene Tokat Valisi Ozan Balcı, protokol üyeleri, öğrenci ve öğretmenlerin katıldı. Saygı duruşu ve istiklal Marşının okunmasının ardından öğrencilere 10 bin adet satranç takımı hediye edildi. Öğrencilere satranç hediye eden Vali Balcı, bir öğrenci ile sembolik olarak satranç oynadı. Törende açıklamalarda bulunan Vali Balcı, satranç kültürüne katkı sağlamak adına proje yaptıklarını ifade ederek, “Çocuklarımızın akademik anlamdaki başarıları elbette önemli, çok önemsiyoruz. Ama onun yanında sosyal, kültürel, sportif anlamda da destek vermemiz gerekiyor. Gelecek kuşaklar için bir şeyler yapmamız gerekiyor, omuz vermemiz lazım. Ülkemiz her alanda kalkınırken ilerlerken, gelişirken eğitimde bunların en önemli alanlarından birisi. Türkiye’nin en güçlü kaynağı insan kaynağı. Esasında yaptığımız iş sadece bir satranç dağıtma değil Türkiye’nin geleceğini inşa edecek olan çocuklarımıza gelecek kuşaklarımıza yatırım yapıyoruz. Onların mutluluğunu paylaşıyoruz. Çok güzel bir aktivte oldu” dedi.
Satranç takımı hediye edilen öğrencilerin birçoğu bilgisayar oyunlarından daha çok satrancı tercih ettiklerini kaydetti.

Okumaya Devam Edin

EĞİTİM

TMOK Fair-Play kervanı bu sene 10 üniversite ziyaret edecek

Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK) Üniversiteler Fair-Play Kervanı basın toplantısı yapıldı. Kervan, 2019 yılında 10 üniversiteyi ziyaret edecek. 

Süper Gazete / Eğitim

Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi tarafından bu yıl 5. kez düzenlenen Üniversiteler Fair-Play Kervanı 2019’da 10 üniversiteye gidecek. Programın tanıtım toplantısı Ataköy Olimpiyatevi’nde gerçekleştirildi. Yapılan toplantıya TMOK Üyesi ve Fair- Play Komisyon Başkanı Erdoğan Arıpınar ile TMOK Fair Play komisyonu üyeleri katılım gösterdi. Komisyon Başkanı Erdoğan Arıpınar toplantıda yaptığı açıklamada, bu yıl ilk kez bir ilçe üniversitesi olan Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi’ne gideceklerini aktararak, “İlkbahar döneminde 2, Sonbahar ve Kış döneminde ise 8 üniversiteyi ziyaret edeceğiz. İlk defa TMOK’tan bütçe almadan kendi gücümüzle ayaktayız. Bütün çalışmalarımızı böyle yaptık. Önümüzdeki dönemde Avrupa Konseyi, Fair Play Kervanı’na finansman desteğinde bulunacak. Türkiye’in her yerinde fair play ile ilgili çalışmalar var. İnşallah böyle devam eder. Bizleri destekleyen sponsorlara da teşekkür ediyoruz” şeklinde konuştu.

Bu yıl TMOK Fair-Play Üniversiteler Kervanı’nın ilkbahar dönemi 16 Nisan Salı günü Diyarbakır’daki Dicle Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda (BESYO) yapılacak program ile başlayacak. İlkbahar döneminin ikinci programı ise 30 Nisan Salı günü Mardin Artuklu Üniversitesi’ndeki BESYO’da yapılacak.
Öte yandan geçen yıl başlayan fair-play konulu fotoğraf yarışmasına da son başvuruların 30 Haziran’da alınacağı belirtildi. Yarışmada ise kazananların ekim ayında açıklanacağı açıklandı.
TMOK Fair Play Üniversiteler Kervanı programı çerçevesinde yıl sonuna kadar ziyaret edilecek üniversiteler şu şekilde sıralandı:

İlkbahar Dönemi
16 Nisan: Dicle Üniversitesi
30 Nisan: Mardin Artuklu Üniversitesi

Sonbahar Dönemi
3 Ekim: Kastamonu Üniversitesi
9 Ekim: Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi
16 Ekim: Tokat Üniversitesi
23 Ekim: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
24 Ekim: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi
Kasım: Afyon Kocatepe Üniversitesi, Uşak Üniversitesi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi

Okumaya Devam Edin

Öne Çıkanlar